Ontwerpconcepten van winkelgebouwen
Dion Kooijman
- Auteur(s)
- Dion Kooijman
- Uitgever, jaar
- Rotterdam : Uitgeverij 010, 1999
- Omvang
- 304 p., geïllustreerd, 24 cm.
- ISBN
- 9064503567
Deze studie begon met een fascinatie voor shopping malls. In 1992 bezocht ik de Verenigde Staten en ging mall in en mall uit. Ze leken allemaal erg op elkaar. Niet alleen de buitenkant van de mall was herkenbaar; ook de binnenkant had steeds dezelfde gecontroleerde inrichting. Maar er was meer. Het ‘interieur’ van de meeste Amerikaanse publieke ruimten bleek ook volgens hetzelfde model te zijn vormgegeven. Hotels, appartementenhotels, openbare ruimten van grote kantoorgebouwen hadden alle een hoog atrium en waren vol van glamour, duurzame materialen zoals graniet en glas, kunstlicht, kunst(?)-groen en water. De uitdaging ontstond om de fascinatie van het eerste moment om te zetten in beschouwing en analyse. Bij de daadwerkelijke uitvoering van de voorliggende studie kwam daar nog een element bij: de theoretische oriëntatie op het onderzoeksonderwerp.
- Locatie in de bibliotheek
- Kast 17 - 1: Marketing van de stad ; Toerisme
op basis van keyword